Kolejny tekst, który może się przydać
Czyszczenie i smarowanie łańcucha jest czynnością, która przez wielu jest niesłusznie zaniedbywana. Jazda na nie nasmarowanym łańcuchu diametralnie skraca jego żywotność. Podwyższonemu zużyciu poddają się również zębatki, a te już do najtańszych nie należą. A więc ci którzy nie smarują z oszczędności na środkach smarnych z pewnością nie wyjdą na tym dobrze.
Do smarowania powinniśmy przygotować :
- szmatkę
- małą szczoteczkę
- benzynę ekstrakcyjną (w przypadku standardowego łańcucha)
- środek, którym nasmarujemy łańcuch
- środek do czyszczenia łańcucha w sprayu (w przypadku łańcucha O lub X ring)
Warto było by również poprosić drugą osobę o pomoc, chyba, że zaopatrzeni jesteśmy w podstawkę centralną.
Kolejną rzeczą jaką musimy zrobić przed smarowaniem to wybór środka smarnego. Na rynku dostępnych jest mnóstwo preparatów do tego celu. Najczęściej można znaleźć je pod postacią sprayu w puszce. Jest to również najpopularniejszy i najmniej kłopotliwy sposób smarowania. Ceny takich preparatów wahają się od 20 do 35 zł. Podczas kupna warto zwrócić uwagę do jakiego rodzaju motocykli jest on przeznaczony. Przeznaczone do sportowych mają większą odporność na siły odśrodkowe działające na smar, kiedy terenowe potrzebują zwiększonej odporności na czynniki zewnętrzne takie jak np: woda czy piasek. Musimy pamiętać, że do łańcuchów X-ring i O-ring należy stosować preparaty specjalnie do tego stworzone. Standardowe łańcuchy w motorowerach i innych małych pojazdach zazwyczaj nie są oparte na tych technologiach. Oczywiście specjalny spray nie zaszkodzi, ale nie widzę sensu wydawać więcej pieniędzy.
Pierwszą czynnością powinno być zdemontowanie osłony na łańcuch o ile takową posiadamy. Teraz trzeba z zakamarków pamięci wydobyć, jakiego typu jest nasz łańcuch. Standardowy czyścimy przy pomocy szmatki nasączonej benzyną ekstrakcyjną i szczoteczki. W przypadku O/X ringa benzyna ekstrakcyjna może uszkodzić delikatne uszczelniacze. Wtedy powinniśmy użyć środka przeznaczonego do czyszczenia takich łańcuchów, koszt ok.20 zł. Jeżeli dużo jeździmy w terenie warto szczególnie mocno przyłożyć się do oczyszczenia. Piasek i inne drobne zanieczyszczenia „skutecznie” skracają życie układu napędowego.
Gdy nasz łańcuch jest już czysty przystępujemy do smarowania. Jeżeli mamy centralną podstawkę stawiamy na nią nasz motocykl. Jeżeli nie, ustawiamy go tak aby dotykał ziemi tylko przednim kołem i boczną podstawką - tu właśnie przyda się nam druga osoba. Jeżeli nasza maszyna to prawdziwy mastodont ważący 500kg jedynym wyjściem jest przetaczanie go co jakiś czas. Teraz spryskujemy sprayem łańcuch w miejscu zaznaczonym na zdjęciu. Pamiętajmy aby nigdy nie smarować bezpośrednio nad trawnikiem itp. tylko kilka środków na naszym rynku ulega biodegradacji. Dbajmy więc o nasze środowisko i podłużmy coś pod motor Po posmarowaniu łańcucha pozostaje nam tylko ponowne przykręcenie osłony.
Tekst pochodzi ze strony yamaha-tzr.eu
Offline
Warto też podobno na okres tygodnia/ dwóch włożyć łańcuch do przepalonego oleju bądź jakiejś nafty Tak mi kumpel gadał.
Offline
Dziś nasmarowałem i jest miękko Muszę go tylko jeszcze naciągnąć bo znów się poluźnił
Offline
Panowie, muszę w trybie natychmiastowym wymienić łańcuch bo już jest tak zużyty że szok Jaki zamówić? http://allegro.pl/item726891541_lancuch … 0_125.html czy http://allegro.pl/item748122973_lancuch … 0_mbk.html czy może zamówić z mielocha? No i ile ogniw? Bo czytałem na forum tzr'ki że 131 ogniw. Pozdro
Offline
Ten pierwszy będzie chyba za szeroki... Musisz mieć łańcuch z oznaczeniem 420.
Ja mam ten:
http://sklep.mieloch.pl/product_info.ph … dc97d6bed1
Może być też taki:
http://sklep.mieloch.pl/product_info.ph … dc97d6bed1
Ja weszłem do Mielocha i powiedziałem "Najlepszy łańcuch do MH jaki macie" i dostałem RK Chain 130 ogniw, a i tak muszę skrócić go o 2 czy 3 oczka...
Yamahy są większe i pewnie dlatego mają dłuższy łańcuch...
Offline
Poczekam aż Danilko mi odpisze, to zamówie jeszcze zębatkę na przód 14zębów A kupię ten łancuch co Ty masz Marek, bo widzę że już dożynasz drugi więc musi być dobry, no i cena jest nie za wysoka
Dzięki
Offline
No łańcuch już śmiga 7000km i powoli do wymiany... Mam nawet drugi już nowy i zębatkę 15 ale muszę kupić jeszcze na tył 50... I wiksa..
Offline
Ja mam łańcuch DID i dobrze się trzyma zrobiłem 6tys na nim i po zębatkach nie widać ze jest rozciągnięty.
Offline
Jak myślicie będzie dobry http://allegro.pl/lancuch-napedowy-did- … 69818.html ???
Offline
Po przeliczeniu wyszło mi 128 ogniw, nie zamało?
Jaki lepszy ten co podałem DID czy IGM?
Ostatnio edytowany przez Stunter (03-03-2011 14:13:01)
Offline